2024-03-28
26 marca 2024 roku Prezes GUS wydał komunikat dot. tablicy średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn.
W wyjaśnieniach do Tablicy czytamy:
"Parametry przeciętnego/średniego dalszego trwania życia (mężczyzn i kobiet łącznie) są ogłaszane Komunikatem Prezesa GUS w końcu marca każdego roku i obowiązującą przez kolejne 12 miesięcy. Są one wykorzystywane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych do ustalenia wysokości emerytury kapitałowej."
Ze względu na to, że średnia długość życia zwiększyła się, to ZUS będzie teraz naliczał niższe emerytury. W ubiegłym roku GUS szacował, że osoba w wieku 65 lat będzie średnio żyła 210 miesięcy, w tym roku nowe oszacowanie wynosi 218,9 miesiąca.
Z Tablicy możemy np. odczytać, że osoba w wieku 65 lat średnio dożyłaby 83 lat, podczas gdy osoba w wieku 70 lat – 84 lat. Zatem dla osoby młodszej przeciętne trwanie życia jest krótsze, niż dla osoby starszej. Jest to zgodne metodologią obliczania średniego dalszego trwania życia i oznacza, że przeżycie każdego kolejnego roku zwiększa szansę dożycia do coraz starszego wieku.
Uwaga: Omawiane tutaj Tablice NIE są wykorzystywane jako źródło parametrów modelu wyceny rezerw na świadczenia pracownicze. Aktuariusz w tym zakresie korzysta z innych opracowań. O najnowszych tablicach dotyczących śmiertelności i wykorzystywanych w wycenach rezerw na odprawy emerytalne, rentowe, pośmiertne, nagrody jubileuszowe itp. pisaliśmy tutaj:https://www.prospecto.pl/gus-opublikowal-najnowsze-tablice-trwania-zycia-2022-%E2%80%93-wzrost-czy-spadek-rezerw-na-swiadczenia-pracownicze-490.html
Czytaj także:
Pełne odmrożenie odpisu na fundusz socjalny faktycznie zrealizowane
Czy roczna wycena rezerw na świadczenia pracownicze może być przeprowadzana w oparciu o dane kadrowe z października?
GUS opublikował najnowsze tablice trwania życia 2022 – wzrost czy spadek rezerw na świadczenia pracownicze?
Masz jakieś pytania? Oddzwonimy w 60 sekund!
Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych