Nowe regulacje związane z obniżeniem z dn. 1 października 2017 r. wieku emerytalnego, dotyczą zarówno osób, które złożyły wniosek o przyznanie emerytury, jak i tych, które pobierają rentę z tytułu niezdolności do pracy.
Przyznanie świadczenia emerytalnego uzależnione jest od złożenia wniosku oraz niezbędnej dokumentacji. Wyjątek stanowią jedynie osoby pobierające rentę z tytułu niezdolności do pracy. Do ZUS zostaną oni przeniesieni z urzędu po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego. Złożenie wniosku nie jest wymagane. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyzna w takim przypadku emeryturę od dnia osiągnięcia przez rencistę wieku uprawniającego do otrzymania emerytury. Jednocześnie osoba taka traci prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy.
Osoba, która pobiera rentę z tytułu niezdolności do pracy również może złożyć wniosek o przyznanie emerytury. Jeżeli uczyni to do końca miesiąca, w którym ukończy wiek emerytalny, Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpatrzy wniosek. Z reguły jednak emerytura przyznana z urzędu jest korzystniejsza niż przyznania w trybie wnioskowym. Wynika to głównie z faktu, iż osoba przeniesiona na emeryturę z urzędu może ją otrzymywać także podczas kontynuacji zatrudnienia, które zostało nawiązane przed przyznaniem świadczeń. Przywilej ten nie dotyczy osób, które złożyły wniosek o przyznanie emerytury. Ponadto wysokość emerytury z urzędu nie może być niższa niż pobierana wcześniej renta.
W sytuacji złożenia wniosku o przyznanie emerytury, niezbędną dokumentację należy złożyć nie wcześniej niż na 30 dni przed planowanym terminem przejścia na emeryturę lub spełnieniem warunków przyznania świadczenia. Wniosek można złożyć osobiście bądź przez pełnomocnika w dowolnej placówce ZUS, za pośrednictwem poczty lub w formie dokumentu elektronicznego.
System emerytalny skonstruowany jest jednak tak, aby promować jak najdłuższą pracę, a reforma – oprócz zmiany wieku emerytalnego – ma na celu zmianę filozofii podejścia do emerytury.