2024-04-17
Narodowy Bank Polski opublikował w marcu kolejny Raport o inflacji.
Raporty o inflacji, czyli wzroście przeciętnego poziomu cen dóbr i usług konsumpcyjnych w gospodarce, standardowo sporządzane są trzy razy w roku (w marcu, lipcu i listopadzie). Raporty zawierają prognozę inflacji na bieżący rok oraz na dwa następujące po nim lata. Do sporządzenia projekcji wykorzystywany jest model NECMOD.
W najświeższym raporcie umieszczono po dwie prognozy na lata 2024, 2025 oraz 2026.
1. Pierwsza prognoza jest sporządzona przy założeniu utrzymywania stóp procentowych NBP oraz działań osłonowych (w odniesieniu do cen energii oraz żywności). W takich warunkach wg NBP inflacja może wynosić w kolejnych latach: 3,0%, 3,4%, 2,9%.
2. Druga prognoza prezentowana jest również przy utrzymania stóp procentowych NBP, ale przy założeniu zakończenia działań osłonowych. Wówczas wartości prognozy inflacji kształtują się odpowiednio na poziomie: 5,7%, 3,5%, 2,7%.
Obydwa scenariusze wskazują, że od 2025 roku inflacja ma szansę powrotu do zakresu z tzw. korytarza celu inflacyjnego (2,5% +/- 1 pkt proc.).
Poziom inflacji może wprost stanowić parametr modelu wycen rezerw aktuarialnych. Np. gdy w regulaminie wynagradzania spółki jest zapis, że podstawa nagrody jubileuszowej z roku na rok rośnie zgodnie z inflacją. Poza taką możliwością inflacja wpływa na inny kluczowy parametr jakim są prognozowane wzrosty wynagrodzeń. Wówczas inflacja staje się pośrednim parametrem modelu wyceny rezerw pracowniczych. W ogólnym przypadku im niższa inflacja tym niższe kwoty rezerw na świadczenia pracownicze takie jak odprawy emerytalne, odprawy rentowe, odprawy pośmiertne oraz nagrody jubileuszowe.
Czytaj także:
Średnie dalsze trwanie życia – Tablica gusowska na potrzeby emerytur
Pełne odmrożenie odpisu na fundusz socjalny faktycznie zrealizowane
Czy roczna wycena rezerw na świadczenia pracownicze może być przeprowadzana w oparciu o dane kadrowe z października?
Masz jakieś pytania? Oddzwonimy w 60 sekund!
Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych