Zdaniem Sądu Najwyższego, do stażu pracy kierowcy w warunkach szczególnych wliczają się czynności załadunku, rozładunku pojazdu oraz czynności spedycji. Jeżeli kierowca samochodu ciężarowego o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony wykonywał także czynności ładowacza czy spedytora, dla celów emerytalnych udowodni 25 lat stażu przepracowanego przed 1 stycznia 1999 roku (w tym 15 lat jako kierowca w warunkach szczególnych), może wówczas starać się o przejście na wcześniejszą emeryturę.
Główny problem dotyczy jednak pojęcia dodatkowych obowiązków. W wielu przypadkach zdarza się bowiem, że organ rentowy nie uznaje ich za pracę w szczególnych warunkach, przez co nie daje możliwości skorzystania pracownikowi z wcześniejszej emerytury. W tym przypadku orzecznictwo Sądu Najwyższego nie jest jednolite.
W wyroku z 17 stycznia 2017 roku Sąd Najwyższy stwierdził, że dodatkowe czynności spedycyjne czy załadunkowe, nie umniejszające pełnego wymiaru czasu pracy, nie wykluczają zatrudnienia w szczególnych warunkach. W innym wyroku, z 28 sierpnia 2014 roku, SN uznał, że czynności ładowania towaru nie są bezpośrednio związane z pracą kierowcy samochodu ciężarowego, nie są wykonywane w pełnym wymiarze czasu (wymaga tego rozporządzenie Rady ministrów w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze), dlatego wcześniejsza emerytura w tym przypadku nie przysługuje.
Odmienne zdanie Sąd Najwyższy zaprezentował w wyroku z 31 sierpnia 2017 roku, kiedy uznał, że czynności załadunku i rozładunku pojazdu zalicza się do pracy w warunkach szczególnych.
W związku z pojawiającymi się rozbieżnościami w interpretacji przepisów dotyczących przejścia kierowców na wcześniejszą emeryturę, wniosek o interpretację przepisów w tym zakresie złożyła I prezes SN Małgorzata Gersdorf. Sąd Najwyższy w podjętej 31 stycznia 2018 roku uchwale uznał, że praca kierowcy samochodu ciężarowego o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony, który podczas swojej pracy wykonywał także obowiązki ładowacza, konwojenta czy spedytora, jest pracą w warunkach szczególnych. Kierowcy ci mają zatem możliwość ubiegania się o przejście na wcześniejszą emeryturę.