Zazwyczaj metody wyceny przedsiębiorstwa dzieli się na cztery kategorie obejmujące metody majątkowe, dochodowe, porównawcze i mieszane.
Do pierwszej kategorii kwalifikują się wszystkie sposoby wyceny oparte o dokumentację majątkową firmy, czyli metodę księgową, likwidacyjną i odtworzeniową. Metoda skorygowanych aktywów netto (metoda księgowa) jest jedną z najczęściej stosowanych w praktyce metod majątkowych. Bazuje ona na analizie bilansu i ma na celu urealnienie wartości kapitałów własnych (aktywów netto) danego podmiotu. Polega na korekcie bilansu przedsiębiorstwa o pozycje, które stanowią majątek nieprodukcyjny niemożliwy do zbycia lub jego zbycie jest utrudnione. Korekcie podlegają również wartości poszczególnych pozycji aktywów i pasywów uwzględniając zmiany wartości pieniądza w czasie.
Metody dochodowe oparte są na dochodach, jakie mogą być generowane z prowadzenia działalności gospodarczej w określonym czasie w przyszłości – jest to podstawa do ustalenia wartości przedsiębiorstwa. Jako dochód można rozumieć strumień zysków, przepływów pieniężnych lub dywidend, które są dyskontowane według stopy procentowej uwzględniającej ryzyko. Najczęściej stosowana jest metoda zdyskontowanych przyszłych przepływów pieniężnych. Metoda ta, ze względu na podstawowe kryterium wyceny wartości przedsiębiorstwa jakim jest dochód z inwestycji (lub prowadzenia działalności biznesowej), najlepiej oddaje wartość rynkową działającego przedsiębiorstwa oraz pozwala na określenie oczekiwania potencjalnych inwestorów dzięki właściwemu oszacowaniu stopy dyskontowej.
Metoda porównawcza (mnożnikowa) opiera się na wykorzystaniu określonych zależności ekonomicznych, które są wyrażone w postaci różnego rodzaju mnożników i wskaźników. W celu przeprowadzenia wyceny wartości spółki metodą rynkową należy przede wszystkim dobrać bazę porównawczą. Jest to możliwe poprzez wytypowanie kilku porównywalnych spółek notowanych na rynkach zorganizowanych (giełdach).
Trzy pozostałe metody mieszane: berlińska, szwajcarska i stuttgarcka opierają się głównie na wycenie majątkowej, dochodowej i wartości reputacji firmy.
Masz jakieś pytania? Oddzwonimy w 60 sekund!
Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych
Twój numer telefonu nie będzie wykorzystywany w celach marketingowych